Våra vanligaste frågor och svar

Vilka är era adresser och öppettider?
Våra adresser och öppettider hittar du här. Avvikande öppettider annonseras under Aktuellt.
Hur beställer jag transport?
Transport på köpta föremål bokar du enklast efter avslutad auktion på sidan Vunna budgivningar under Mina sidor. Om du är inloggad på vår hemsida när du vinner en auktion så kan du beställa transporten direkt i ett popup-fönster som dyker upp när auktionen avslutas.
Hur vet jag om mina saker har kommit fram?
Om du har beställt frakt mellan våra visningslokaler så ser du aktuell transportstatus på sidan Vunna budgivningar under Mina sidor. När föremålet har kommit fram till önskad destination står det Ankommen i transportfältet och du får en avisering via e-post. Detta sker vanligtvis närmaste onsdag eller torsdag efter avslutad auktion. Om du har beställt paketfrakt så får du en e-postavisering med spårningsnummer när vi bokat upphämtning av ditt paket. Detta kan du sedan använda för att spåra paketet på DHL:s hemsida.
Kan någon annan hämta mina föremål åt mig?
Ja. Ditt ombud måste då visa både sin egen samt din eller en kopia på din legitimation.
Jag får inte all e-post från er, vad beror det på?
Vissa automatiska mail kan uppfattas som skräppost av den e-postleverantör som du använder. Om detta är fallet måste du själv markera att våra mail kommer från en betrodd avsändare. Hur detta görs varierar mellan olika e-postleverantörer. Om du behöver hjälp med detta kan du kontakta oss.

Betalning

När måste jag senast betala för en vunnen auktion?
Alla vunna auktioner ska betalas inom 7 kalenderdagar, exklusive dagen för auktionens avslut. Därefter tillkommer påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt våra användarvillkor.
Hur betalar jag?
Det snabbaste och enklaste sättet att betala är med betalkort eller Swish på vår hemsida. Du kan också betala med kort i något av våra auktionshus i samband med att du hämtar ditt föremål, vi accepterar både Visa och Mastercard. Observera att vi inte tar emot kontanter. Ett annat alternativ är att betala till vårt bankgiro 685-0770, ange då ditt kundnummer som referens. Tänk på att det kan dröja upp till fyra bankdagar innan en bankgirobetalning är oss tillhanda och vi kan inte lämna ut ditt föremål förrän vi har fått din betalning.

Köp och budgivning

Hur lägger jag bud?
När du hittat ett föremål du vill ha lägger du enkelt ett bud via objektssidan. Det är viktigt att du innan du lägger ett bud kontrollerar föremålets skick samt i vilken stad föremålet säljs. Observera att alla bud är bindande. Vid vunnet bud tillkommer inropsavgift samt slagavgift och i vissa fall även en följerätt på konstverk enligt våra användarvillkor. Se aktuell prislista här.

Steg för steg:

1. Ange ditt bud i den vita rutan med rubriken maxbud på objektssidan. Du kan välja att lägga lägsta möjliga belopp eller ett maxbud, läs mer här.

2. Klicka på den röda knappen Bjud!

3. Bekräfta ditt bud efter att ha kontrollerat budbeloppet och i vilken visningslokal föremålet finns.

4. Du får nu en bekräftelse på att du lagt ett bud och om du leder budgivningen eller inte. Om du inte leder kan du bjuda direkt igen.
Vad är ett maxbud?
Ett maxbud är det högsta tänkbara bud du kan tänka dig att lägga på ett föremål.

Maxbudet motsvarar det högsta belopp du är villig att betala för objektet, exklusive slagavgift och inropsavgift. Om du lägger ett maxbud startar en automatisk tjänst som för din räkning bjuder så förmånligt som möjligt upp till det angivna maxbudet. Det vinnande budet kan således bli lägre än det angivna maxbudet. Om auktionsobjektet är belagt med ett bevakningspris (ett pris för under vilket säljaren inte kan tänka sig att sälja föremålet) kommer den automatiska tjänsten att bjuda upp till bevakningspriset eller till maxbudet beroende på vilket som kommer först. Om det redan ligger ett maxbud lagt av annan än dig själv och högre än aktuell budnivå kommer den automatiska tjänsten att bjuda upp till det andra eller egna maxbudet beroende på vilket som kommer först. Om du redan leder budgivningen kan du välja att höja ditt eget maxbud utan att det påverkar aktuell budnivå.
Vad händer om jag blir överbjuden?
Vi skickar en notis till din angivna e-postadress om du blir överbjuden. Aktuell budnivå kan du även se på sidan Pågående budgivningar under Mina sidor.
Vad kostar det att köpa på Sikö Auktioner?
Till vinnande bud tillkommer inropsavgift och slagavgift. Se vår prislista här.
Varför vann jag inte när jag hade lagt samma bud som det vinnande budet?
Om auktionen slutar med två lika bud vinner den som lade sitt bud först.
Var kan jag hämta ut mina köpta föremål?
I objektsbeskrivningen anges i vilken visningslokal föremålet befinner sig. Här hittar du adress och karta till alla våra visningslokaler.

Sälja

Vad kostar det att sälja på Sikö Auktioner?
Vi tar ut en provision om 20% och en slagavgift om 30 kr per sålt auktionsföremål. Skulle föremålet inte bli sålt tar vi inte ut några avgifter.
Vilka föremål tar ni emot till försäljning?
Vår affärsidé är att erbjuda en marknadsplats för allt mellan finrum och verkstad under förutsättning att föremålet förväntas kunna uppnå ett minsta försäljningsvärde om 300 kr och att försäljning inte strider mot gällande lagstiftning. Inlämning av föremål som uppfyller dessa krav kan dock komma att nekas om föremålet innebär alltför stora arbetskostnader i fråga om hantering och utrymme. Om du är osäker på det du vill sälja kan du kontakta oss, antingen per telefon eller via e-post så hjälper vi dig.
Måste jag förhandsboka inlämning av föremål till försäljning?
Vi har ofta hög arbetsbelastning i våra godsmottagningar. Gods till försäljning tas emot i turordning och för att du ska slippa vänta ber vi dig att boka en tid i förväg. Då kan du också vara säker på att just du prioriteras. Inlämning av enstaka föremål kan dock ske relativt spontant.
Kan ni hämta saker jag vill sälja?
Ja. Du är varmt välkommen att kontakta någon av våra visningslokaler för att boka ett hembesök. Du kan kontakta oss både via telefon och mail. Våra kontaktuppgifter hittar du här.
När läggs mina föremål ut till försäljning?
Vi fotograferar, katalogiserar och lägger löpande ut föremål i den ordning de kommer in. Tiden det tar innan föremålen publiceras varierar och beror på hur mycket vi har att göra för tillfället.
Vad händer om ett föremål inte blir sålt?
Vi tar naturligtvis inte ut några avgifter om föremålet inte blir sålt. Dock måste föremålet återhämtas av säljaren inom 3 kalenderdagar efter auktionens avslut, därefter tas en hanteringsavgift om 50 kr inklusive moms ut per osålt objekt. Detta föremål kan senare komma att säljas tillsammans med andra, ej sålda föremål och förtjänsten går oavkortat till Cancerfonden.
När betalar ni ut försäljningen?
Efter auktionens slut redovisas auktionsresultatet på Mina sidor. Utbetalning sker ca 20-30 arbetsdagar efter auktionens avslut, förutsatt att köparen betalat och hämtat objektet i tid. Utbetalningen kan fördröjas om köparen utnyttjar sin reklamations- eller ångerrätt.
Omfattas ni av DAC7 och vad innebär det?
Ja, Sikö Auktioner omfattas av DAC7. Det är ett EU-direktiv som gäller för alla digitala marknadsplatser med användare bosatta inom EU. Det innebär att vi måste dela uppgifter om vissa kunders inkomster med Skatteverket.

Tidigare var detta delande reaktivt, och uppgifterna delades på Skatteverkets begäran. Med DAC7 blir delningen proaktiv, vilket innebär att vi skickar underlag för alla som sålt fler än 30 objekt eller fått mer än 2000 Euro utbetalt under ett år. Vi delar uppgifter 1 gång per år och första tillfället blir i januari 2024. Vi kommer att informera dig om vilka uppgifter vi har lämnat till Skatteverket.

I aktuella fall är det följande uppgifter som kommer att delas:
  • Uppgifter om säljarens identitet, som personnummer, namn, adress och land
  • Antal transaktioner och värdet på dessa
  • Avgifter som vi debiterat, som provision och slagavgift
  • Vilket kontonummer som pengarna betalats ut till

Dödsbon & Hela hem

Köper ni dödsbon?
Vi köper inga dödsbon, men vi säljer gärna åt dig. Vi vill att du gör en bra affär så därför strävar vi efter att ge dig marknadens högsta pris på dina föremål medan en kontanthandlare vill ge dig sitt lägsta.
Vilken service kan ni erbjuda?
Vi erbjuder både försäljning av bohag, tömning, deponi, återvinning och städ. Du bestämmer själv hur mycket just du vill ha hjälp med.
Var erbjuder ni era tjänster?
Vi utgår alltid från våra visningslokaler i Malmö, Kristianstad och Karlskrona så vi täcker större delen av Skåne och Blekinge.
Vilka är era referenser?
Bland våra återkommande kunder återfinns både jurister, banker, gode män, privatpersoner och polismyndigheten.

Transporter

Kan jag få ett köpt föremål transporterat till en annan visningslokal?
Ja. Transporter bokar du efter avslutad auktion på sidan Vunna budgivningar under Mina sidor. Klicka på Boka transport under det aktuella objektet och välj önskad destination. Du kan även få föremål transporterade till vårt utlämningsställe i Köpenhamn.
Erbjuder ni hemleverans?
Vissa mindre föremål kan beställas direkt till ett paketombud inom Sverige, Danmark, Finland och Tyskland. Vi skickar din försändelse så snart föremålet och frakten är betald. Om du köper flera föremål från samma filial inom fem kalenderdagar kan vi i viss mån även erbjuda samfrakt på dina köp. Om paketfrakt är möjlig så finns priset för transporten angivet i objektsbeskrivningen. Om det vinnande budet, exkl. avgifter, når 5 000 kr eller mer tillkommer en obligatorisk transportförsäkring om 1 % av det totala beloppet. De flesta föremål som kan skickas som paket till länderna ovan kan även beställas till andra länder. Du kan beställa en offert för frakt till övriga länder först efter det att du har vunnit budgivningen. Om du accepterar offerten skickas ditt paket så snart föremålet och frakten är betald.
Vad kostar transporten?
Kostnaden för frakt mellan våra visningslokaler samt paketfrakt till Sverige, Danmark, Finland och Tyskland anges i respektive objektsbeskrivning. Kostnaden baseras på föremålets storlek, tyngd och ömtålighet. För frakt till andra länder kan du för mindre föremål beställa en offert efter att du har vunnit budgivningen.
Hur beställer jag transport?
Transport på köpta föremål bokar du enklast efter avslutad auktion på sidan Vunna budgivningar under Mina sidor. Om du är inloggad på vår hemsida när du vinner en auktion så kan du beställa transporten direkt i ett popup-fönster som dyker upp när auktionen avslutas.
Hur vet jag om mina saker har kommit fram?
Om du har beställt frakt mellan våra visningslokaler så ser du aktuell transportstatus på sidan Vunna budgivningar under Mina sidor. När föremålet har kommit fram till önskad destination står det Ankommen i transportfältet och du får en avisering via e-post. Detta sker vanligtvis närmaste onsdag eller torsdag efter avslutad auktion. Om du har beställt paketfrakt så får du en e-postavisering med spårningsnummer när vi bokat upphämtning av ditt paket. Detta kan du sedan använda för att spåra paketet på DHL:s hemsida.
Hur lång är leveranstiden?
Transport mellan våra visningslokaler sker en gång i veckan och ankommer i normala fall onsdag eller torsdag 1-8 dagar efter att bokningen har genomförts. Vi rekommenderar att ni beställer eventuell transport direkt efter vunnen auktion för så snabb leverans som möjligt.

Objekt som bokats för utlämning i Köpenhamn ankommer i normala fall 2-11 dagar efter bokning. Leveranstiden varierar med var objektet är köpt, hur snabbt transporten beställs och när vi mottar betalning för objektet och transporten.

Om du beställer leverans till ett paketombud skickas försändelsen så snart objektet och frakten är betald. Leverans inom Sverige sker i de flesta fall dagen efter att vi skickar försändelsen, men till vissa orter tar det längre tid. Se DHL:s information om tjänsten Service Point för ytterligare information. Leverans till andra länder varierar. Se DHL:s information om tjänsten Euroconnect Parcel för ytterligare information.

För alla frågor rörande gods som skickas med extern speditör svarar respektive speditör.
Hur betalar jag enklast för transporten?
För transporter mellan våra visningslokaler:

Det snabbaste och enklaste sättet att betala är med betalkort eller Swish på vår hemsida. Du kan också betala med kort i något av våra auktionshus i samband med att du hämtar ditt föremål, vi accepterar både Visa och Mastercard. Observera att vi inte tar emot kontanter. Ett annat alternativ är att betala till vårt bankgiro 685-0770, ange då ditt kundnummer som referens. Tänk på att det kan dröja upp till fyra bankdagar innan en bankgirobetalning är oss tillhanda och vi kan inte lämna ut ditt föremål förrän vi har fått din betalning.

För försändelser till paketombud:

Betalas i förväg över internet. Gör en överföring till vårt bankgiro 685-0770. Ange ditt kundnummer som referens. Observera att det kan dröja upp till 4 bankdagar innan pengarna är oss tillhanda och vi skickar inga försändelser förrän vi har fått din betalning.

För transporter med extern speditör:

Fråga respektive speditör.

Mitt konto

Hur blir jag kund?
Följ denna länk till sidan där du registrerar dig. Där fyller du i dina person- och kontaktuppgifter. När du har registrerat dig kommer du att få en länk skickat till din angivna e-postadress. Om du inte fått en bekräftelse till din e-postadress inom 3 dagar så ber vi dig kontakta oss.
Kostar det något att bli kund?
Nej, det är gratis. Du betalar endast om du köper eller säljer varor hos oss.
Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter t.ex. vid flytt?
Du kan ändra dina kontaktuppgifter på sidan Inställningar under Mina sidor. Vissa uppgifter såsom namn och personnummer kan du av säkerhetsskäl inte ändra själv. Vänligen kontakta oss i dessa fall.
Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?
Du kan begära att skapa ett nytt lösenord genom att klicka på länken Glömt lösenordet? där du annars loggar in. Följ därefter instruktionerna.
Varför har mitt konto blivit spärrat?
Om du har en eller flera obetalda fakturor som har passerat förfallodatumet så spärras ditt konto. Betala fakturan/fakturorna och meddela oss så öppnar vi ditt konto igen.

Ångerrätt

Gäller ångerrätt vid vinnande bud?
I enighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du i det fall du är konsument rätt att ångra dig i 14 dagar efter avslutad auktion. Mer information om villkoren för ångerrätten hittar du i våra Användarvillkor under punkt 12: Ångerrätt.

Övriga frågor

Vad betyder konditionsrapport?
Konditionsrapporten beskriver på ett generellt sätt ett föremåls övergripande skick. Du uppmanas och ansvarar själv för att innan budgivningen undersöka och bedöma föremålets skick på plats och om eventuella tillbehör finns med. Allt gods säljes i befintligt skick.
Vad betyder utropspris?
Alla föremål som läggs ut till försäljning har ett utropspris vilket är en ungefärlig värdering av objektets värde. Utropspris ska inte ses som ett minsta värde, slutpriset kan hamna både under och över utropspriset.
Vad betyder bevakningspris?
Vissa objekt är belagda med ett bevakningspris vilket är det lägsta pris som föremålet kan säljas för. Lägre bud än bevakningspriset mottages men föremålet säljes ej till detta belopp. Budhistoriken för bud under bevakningspriset är röd och under den aktuella budnivån står Bevakningspris ej uppnått.